tiistai 24. heinäkuuta 2018

Polarin huolto

Joskus lomaillessa tulee touhuttua, eli tuhottua, esineistöään, ja tämänvuotinen kesälomani sisälsi mm. kolmen auton ongelmia, yhden vessanpytyn, yhdet vaellushousut ja Polarin M430-kellon ongelmat. Täten aion käyttää hetken aikaa erilaisten huoltojen ja korjausten "testaamiseen".

Tausta: 
Ostin tammikuussa itselleni Polarin M430-kellon. Olen omistanut M400-mallin vuodesta 2016 asti ja halusin vaihtaa rannesykemittaukseen, koska se nyt vain kuulosti kivalta ja innovatiiviselta ja [lisää trendisanoja]. Kellon ominaisuuksiin kuuluu myös matkan arviointi, joka perustuu siihen, kuinka tiiviiseen tahtiin käsi heiluu edestakaisin. Jostain syystä koen hävyttömän usein ongelmia GPS:n kanssa, ja juoksin vielä vuoden alussa jonkin verran juoksumatolla, joten matkan arviointi oli näppärä lisä. 

Tietysti olin unohtanut tämän näppärän lisän siinä vaiheessa, kun olin jo pari kuukautta keljuuntunut kun kello ei pyöräillessä saanut matkaa mitattua ollenkaan. Kuten sanottua, GPS-ongelmat tuntuvat olevan aika normipäivää itselleni, joten en reagoinut asiaan mitenkään, koin sen jotenkin asiana, jonka kanssa pitää vain elää. Muistin penkomiseen johti vasta se, että mulla ei matkat mätsänneet ollenkaan kun juoksin muiden kanssa. Tunnin juoksuhommissa sain aina vähintään kilometrin, puolitoista enempi matkaa kuin muut. Päätin palauttaa tehdasasetukset, totesin että ei tehnyt mitään ja otin yhteyttä Polarin takuuhuoltoon. 

Huolto: 
Polarin sivuilta löytyy selkeät ohjeet miten huolto toimii. Lomake täytetään kokonaisuudessaan, tulostetaan se, kääritään kello pakettiin ja lähetetään Polarin kustannuksella huoltoon. Sähköpostiin tulee seurantaohjeet. Pienellä jännityksellä jäin odottamaan, keksittäisiinkö siitä jotain velmua jonka perusteella Polar päättäisi laskuttaa huollosta. 

Odotettuani kaksi viikkoa sain ilmoituksen, että kello on lähetetty nyt takaisin, ja seuraavana päivänä vielä erillisen ihmisilmoituksen, että hei Hiisi, nyt kello on lähtenyt takaisin ja se tuodaan huomenna kotiovellesi! 

Avattuani paketin löysin tarkan erittelyn mitä kellolle on tehty, ja sen perässä vielä selkokielisen for-dummies-selonteon mitä tämä tarkoittaa, ja miten saan palautettua omat tietoni takaisin kelloon (mikä nyt on ilmiselvää, jos on käyttänyt kelloa aiemmin, mutta kiva, että se on silti kerrottu erikseen vielä). Polar on testannut ilmeisesti aika lailla kaiken hardwaren ja softwaren mitä kellossa on, tai ainakin kaiken sen, mitä näin maallikkona voin kuvitella kellossa olevan. Lopulta huolto on päätynyt vaihtamaan elektroniikan kokonaan. Kello sai nyt yhteyden satelliittiin jopa sisätiloista, joten kaikki on kunnossa. 

Loppuarvosana: 
Olen hyvin tyytyväinen. Ohjeet olivat selkeät ja asialliset. Kello tuli kuntoon ja toimitettiin kotiovelle asti, ja vakoilin paketin päältä, että se on tosiaan lähetetty express-pakettina. Todella hyvää palvelua! 5/5, huoltaisin uudestaan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti